Cortocircuito

 

Cortocircuito – Savigliano Film Festival giunge alla V edizione.

 

"Cortocircuito – Savigliano Film Festival" è un concorso cinematografico dedicato al mondo dei cortometraggi, sorto con un duplice intento:

  • rendere la città di Savigliano scenario di una rassegna di corti che sia strettamente legata al territorio, lo valorizzi e contribuisca a far rete tra i suoi molteplici soggetti;
  • offrire un'opportunità accessibile a tutti i cineasti per esprimere il proprio talento e passione.

La I edizione del Festival, nata nell'ambito della Consulta Giovani del Comune di Savigliano con il contributo della Fondazione CRS, si è tenuta dal 12 al 17 aprile 2016. La manifestazione e il bando di gara son stati articolati in 3 sezioni: Generale (a tema libero), Tematica e Scuole. Peculiarità del Festival vuole essere il filo conduttore costituito da una tematica che vari di anno in anno e sia possibilmente legata al territorio. Il tema della I edizione e della corrispondente sezione “Train Festival” è stato dedicato al treno, eccellenza saviglianese, nonché possibile preziosa fonte d’ispirazione artistica.
Si sono candidati oltre 240 cortometraggi da 14 paesi di tutto il mondo (Argentina, Israele, Romania, Russia, USA, ecc.) e hanno concorso 19 Istituti Superiori da 10 regioni differenti. Fra tutti, merita citare la partecipazione di “We Can’t Live Without Cosmos” di K. Bronzit, finalista ai Premi Oscar 2016 come miglior cortometraggio d’animazione, e di “Sonderkommando” di N. Ragone, Nastro d’Argento 2015 nella categoria miglior cortometraggio.

La II edizione è stata organizzata e diretta dall’Associazione Culturale Cortocircuito, costituita a fine 2016 dagli ideatori della kermesse assieme ad un nucleo di ragazzi saviglianesi sulla scia dell'esperienza positiva del Festival. La manifestazione si è tenuta in differenti location della città dal 23 al 29 ottobre 2017, periodo ritenuto più congeniale dal punto di vista sia temporale che artistico (per esempio, per avvicinarlo, senza sovrapporsi, ad altre manifestazioni autunnali del torinese). La II edizione si è strutturata sempre su 3 sezioni, ma con alcune novità (la sezione Giovani, aperta a tutti gli under 19 e non solo più agli studenti, un premio appositamente dedicato al miglior corto d’animazione, ecc.) e soprattutto con un impianto della settimana di proiezioni articolato su 7 giorni effettivi.
Per il secondo anno, come sezione tematica è stato scelto il claim: “Nuovi sguardi, nuovi mondi” – Premio Schiaparelli; nel bando (rimasto aperto dal 1 maggio al 31 luglio 2017) è stata così illustrata: «in occasione dei 140 anni dalla scoperta dei canali di Marte e della recente missione ExoMars, una sezione intitolata a Giovanni Schiaparelli e dedicata a tutti i cortometraggi che, come seppe fare l'astronomo saviglianese, puntino l'obiettivo su realtà prima velate, aprendo nuove prospettive e adottando differenti punti di vista». Si sono candidati 539 cortometraggi da 48 nazioni di tutto il mondo provenienti dai 5 continenti, con un livello medio delle opere proposte ancora più alto della I edizione e un elevato numero di cortometraggi premiati nei più blasonati Festival internazionali.

La III edizione si è svolta dal 22 al 28 ottobre 2018 ed è stata articolata in due sezioni di gara (non più tre), quella Generale e quella tematica, titolata "Viso a Viso" e incentrrata sul rapporto tra uomo e ambiente circostante. Per favorire i registi in erba, invece, la sezione Giovani è stata trasformata in un secondo premio speciale, come quello dedicato al miglior corto d'animazione: ciò ha fatto sì che tutte le opere candidate realizzate da under 19 potessero confrontarsi tra loro trasversalmente alle due suddette sezioni, concorrendo al contempo anche ai premi di queste ultime.
Tra gli aspetti più salienti connessi ai partecipanti alla III edizione si segnala: la presenza tra i finalisti della sezione tematica del Premio Oscar 2018 per il miglior cortometraggio (“The Silent Child); la vittoria nella stessa sezione “Viso a Viso” dell’ungherese “Chuchotage” poi entrato nella short-list del Premio Oscar 2019; la partecipazione alla cerimonia di premiazione presso il Cinema Aurora della ragazzina vincitrice del Premio Giovani con la sua opera “Jamilah's Friends”, accompagnata da sua mamma direttamente dall’Indonesia.

La III edizione ha visto incrementare ulteriormente il suo pregio e suoi numeri, in merito sia ai risultati che alla partecipazione di cortometraggi (587 opere da 60 nazioni) e pubblico (120 spettatori di media ogni serata di proiezione dei finalisti, di cui un terzo proveniente da fuori Savigliano), grazie anche e soprattutto alle nuove numerose collaborazioni instaurate dall’Associazione, tra cui primeggiano quella con la Riserva della Biosfera transfrontaliera del Monviso nell’ambito del programma UNESCO “Man and Biosphere” e quella con Cittadellarte - Fondazione Pistoletto.
Quest’ultima, frutto dell’importante partnership con il pluripremiato artista contemporaneo Michelangelo Pistoletto (biellese di fama mondiale, attivo fin dagli anni ’50 e tra i principali animatori e protagonisti del movimento dell’Arte Povera), ha portato alla sua presidenza di Giuria, alla realizzazione di un apposito evento di anteprima del Festival con numerose importanti figure del mondo culturale ospitate a Savigliano e all’apertura del Festival con l’Oper-Azione collettiva di una speciale versione del noto simbolo del Terzo Paradiso (segno di un’auspicabile nuova fase dell’umanità in cui natura e artificio convivano responsabilmente),  ideata ad hoc dall'artista piemontese con la Direzione artistica di Cortocircuito e "artivata" presso il Museo Ferroviario Piemontese, in collaborazione con il Dipartimento Educazione del Castello di Rivoli - Museo d’Arte Contemporanea, gli ambasciatori del progetto internazionale Rebirth/Terzo Paradiso, volontari e studenti delle scuole saviglianesi.

La IV edizione si è svolta dal 21 al 27 ottobre 2019, con filo conduttore il claim: “«Ciak, sipario!» Dietro le quinte della settima arte”. Nonostante un periodo di apertura del bando di gara più breve di 15 giorni rispetto al 2018, ha registrato un ulteriore aumento del numero di corti partecipanti alle due sezioni di concorso (666 anziché i 587 dell’anno precedente), sempre provenienti da tutti i continenti, per un totale di 55 nazioni coinvolte. Il pubblico durante la settimana del Festival si è attestata su quantità in linea con l’edizione 2018, con un leggero aumento soprattutto negli appuntamenti collaterali (particolarmente ricercati anche in virtù della partecipazione di Cortocircuito all’allora neo-nato “Sìnémàh - Cinema, persone, territori”, il primo circuito italiano di sale cinematografiche e festival dei territori di provincia, uniti per resistere allo spopolamento delle proprie aree e per combattere la marginalizzazione culturale e sociale).
Tra gli aspetti maggiormente rilevanti connessi alla IV edizione si segnala: la presidenza di Giuria non assegnata ad una sola figura, bensì ad un team di esperti, i critici della rivista specialistica Nocturno Cinema capeggiati dal suo co-fondatore Davide Pulici; la presenza in Giuria di figure attive in tutta Italia, di spicco sia nell’universo del cinema (tra cui il saggista e giornalista di RAI News Stefano Masi e la regista e produttrice Emanuela Piovano), sia, visto il tema dell’anno, nel mondo del teatro (come l’attore e direttore Eugenio Allegri); la presenza nella rosa dei finalisti, tra altre opere pluripremiate, della Palma d’Oro come miglior cortometraggio del 2018, il corto “All These Creatures” dell’australiano Charles Williams.

La V edizione di “Cortocircuito – Savigliano Film Festival”, nonostante l'emergenza sanitaria internazionale dovuta al Covid-19, come gli anni passati ma con le dovute precauzioni logistiche, sarà fisicamente ospitata in differenti location cittadine. Per la prima volta toccherà 3 settimane, con eventi maggiormente distanziati e distribuiti su più giorni, e si svolgerà dal 24 ottobre al 7 novembre 2020.
Il concorso si articola in due sezioni, più altrettanti premi speciali trasversali ad esse:

  1. Sezione Generale: opere a tema libero dalla durata massima di 30 minuti.
  2. Sezione “Comedian Rhapsody”: opere dalla durata massima di 30 minuti ispirate al tema dell’anno motivato come segue:

Sezione tematica rivolta principalmente alle opere di genere Comico e Commedia.
Cortometraggi che portino sullo schermo una o più sfaccettature del carosello della commedia umana: dalla “Joie de vivre” alla “Commedia all'italiana”, passando per la figura del clown.
Una necessaria boccata d'aria per uscire da un periodo cupo e ritrovare la spensieratezza del circo e il caleidoscopio del comico, come avveniva nelle commedie agrodolci di due amici e maestri del cinema italiano del dopoguerra, Federico Fellini e Alberto Sordi, dei quali nel 2020 si celebra il centenario della nascita.

  • Premio speciale Giovani, assegnato tra tutti i partecipanti alle due sezioni di gara al miglior cortometraggio realizzato da under 19.
  • Premio speciale Libera Accademia d'Arte Novalia, assegnato tra tutti i partecipanti alle due sezioni di gara al miglior cortometraggio di animazione.

Le candidature sono state aperte dal 1 maggio al 15 luglio 2020 (il Bando e il Regolamento, con specificate modalità di iscrizione e premi, sono pubblicati nella apposite sezioni del sito).

 

 

Cortocircuito – Savigliano Film Festival reaches its fifth edition.

 

Cortocircuito – Savigliano Film Festival is a short film competition and festival conceived with the attempt to fulfil a two-fold purpose:

  • converting the Italian town of Savigliano into a showcase of films closely linked to the territory, putting it in best light and helping to build a network among the various players involved;
  • offer a platform accessible to all filmmakers to express their talent and passion.

The inaugural first edition of the festival (developed by the Municipal Youth Council of Savigliano with the contribution of CRS Foundation) took place from 12 to 17 April 2016, with a format structured around three competitive sections: the General Section, open to free-form short films; the Thematic Section, intended for short films inspired by the year’s chosen theme; the Schools Section, reserved for short films produced by high school students. The distinct feature of Cortocircuito is the common thread provided by a theme that will change from year to year and may ideally be linked to the territory. The 2016 theme and corresponding section of competition were titled "Train Festival" and fittingly dedicated to the train, a product of local manufacturing excellence and a symbol for the larger community of Savigliano, as well as a valuable source of artistic inspiration since the very birth of the cinematic means of expression with Lumière’s 1895 short film “L'Arrivée d'un train en gare de La Ciotat”.
More than 240 short films entered the competition from 14 countries all over the world (Argentina, Israel, Romania, Russia, USA, etc.) and 19 high schools in 10 Italian Regions. Among all, entries worthy of particular mention were “We Can’t Live Without Cosmos” directed by K. Bronzit, one of the 2016 Academy Award finalists for Best Animated Short Film, and N. Ragone’s “Sonderkommando”, winner of the 2015 Nastro D’Argento Best Short Film award.

The second edition of the Festival was organised by the newly-formed Cortocircuito Cultural Association, founded at the end of 2016 in the wake of the public success of the first event by the original promoters alongside a group of young volunteers from Savigliano. The showings in this redrawn iteration of the festival took place in diverse locations around town, from the 23rd to the 29th of October 2017, a period deemed more suitable both timing and art wise – for instance, bringing Cortocircuito closer but not overlapping with other more established autumn events in the wider area of Turin. As was the case the previous year, the festival was organized around three separate sections, but with several new features, such as the Youth Section being open not only to students but to any Under-19 filmmaker, the introduction of a special award for Best Animation, and, above all, expanding the festival to a full week of screenings.
The theme chosen for Cortocircuito 2017 was “New looks, new worlds – Schiaparelli Prize”. Accordingly, the call for submissions (open March 1 to July 31 2017) outlined the scope of work as follows: “On the 140th anniversary of the discovery of the Mars Channels, and of the recent ExoMars mission, the thematic section bears the name of Giovanni Schiaparelli and is open to all short films that, like the famed astronomer from Savigliano did with his telescope, can point the lens to unknown realities, opening new perspectives and taking up unique points of view”. A total of 539 entries came in from 48 countries in 5 continents, with an overall quality level even higher than the year prior and a large number of submissions having already been awarded by renowned international film festivals.

The third edition of the Festival, held from 22 to 28 October 2018, again offered a full seven days of entirely free screenings in various locations around town. The Festival was developed around two sections. The Thematic section, whose title was “Viso a Viso”, focused on the relationship between man and environment. The Youth section was converted into the special Youth Award, which allowed young directors to compete in the two main sections of the festival but also to get a dedicated prize.
Cortocircuito is proud to highlight the participation and selection, among the “Viso a Viso” Thematic Section finalists, of the Academy Award-winning short film “The Silent Child” (UK, 2017), as well as the “Viso a Viso” Thematic Section winner, “Susotázs” (HU, 2018), which later went on to be nominated for the 2019 Academy Award Best Live Action short film; and, on a more human note, the attendance during the festival closing ceremony of the young director of “Jamilah’s Friends” (ID, 2018), winner of the Youth Award, who came to Savigliano all the way from Indonesia to collect her prize.

In 2018, the festival flourished and numbers grew even more both in terms of submissions (587 entries from 60 countries) and attendance (an average of 120 viewers recorded every finalist showing night, a third coming from out of town), thanks to the new collaborations established by Cortocircuito, mainly those with the Transboundary Biosphere Reserve of Mount Viso within the UNESCO “Man and the Biosphere (MaB)” Programme and with Cittàdellarte - Pistoletto Foundation.
In particular, the remarkable partnership with renowned award-winning contemporary artist Michelangelo Pistoletto (born in Biella, with an impressive career spanning from the beginning of the 1950s and one of the main theorists and representatives of the Italian Arte Povera) led to a number of important new developments for the festival, with the artist ultimately presiding over the Cortocircuito 2018 Jury. The collaboration further inspired the creation of a festival preview event held in the Crosà Neira hall in Savigliano, which saw the participation of numerous prominent figures from the cultural world, as well as a collective art performance piece called “Art Oper-Action” that opened the festival at the Piedmont Railway Museum with an ad hoc reinterpretation of Pistoletto’s own Third Paradise (meant to depict the hopeful third phase of humanity, realized as a balanced connection between artifice and nature), created in partnership with the Education Department of Castello di Rivoli Museum of Contemporary Art, the ambassadors of the international Rebirth/Third Paradise Project, volunteers, and students from local schools.

The fourth edition of the Festival was held in Savigliano from 21 to 27 October 2019. The claim of the 2019 edition was “«Action, raise up the curtain!» Behind the scenes of the cinematographic art”. 666 short films from 55 nations competed for the major awards of the Festival. Audience numbers remained similar to those of the previous edition, with a slight increase during collateral events. In 2019, Cortocircuito also joined “Sìnémàh – Cinema, persone, territori”, a new network of cinemas and festivals which got together to fight cultural and social marginalization in provincial areas.
The jury was presided over by Davide Pulici and a team of film critics of “Nocturno Cinema”, a specialized film magazine. Other prestigious members of the jury were RAI journalist Stefano Masi, film director and producer Emanuela Piovano and actor Eugenio Allegri, who played in Dario Argento’s “Dracula 3D”. Among the selected short films, “All These Creatures” by Australian director Charles Williams won the Short Film Palme d’Or at the 2018 Cannes Film Festival.

In 2020, Cortocircuito – Savigliano Film Festival reaches its fifth edition. Despite the international health emergency due to Covid-19, as in past years but with the necessary logistical precautions, the event will be physically hosted in different city locations. For the first time it will touch 3 weeks, with events spread over several days, and will take place from 24 October to 7 November 2020.
The Festival is developed around two sections, with dedicated awards for each category and two cross-section special awards.

  1. General Section: free-form short films with a maximum length of 30 minutes;
  2. “Comedian Rhapsody” Section, dedicated to the short films inspired by the theme of the year, motivated by the following description:

Thematic section created mainly for comedies and comic works.
It is aimed at short films focused on one or more sides of the human comedy: from the “joie de vivre” to the Italian-style Comedy, passing through the clown figure.
A breath of fresh air to get out of this gloomy period and rediscover the lightheartedness of the circus and the kaleidoscopic figure of the comedian, exactly as seen in the bittersweet comedies of the postwar Italian cinema. It’s a way to celebrate the centenary of the birth of two friends and masters of that kind of art: Federico Fellini and Alberto Sordi.

  • Youth Award for the best short film selected among all the entries competing in either of the two sections and directed by one or more under-19 participants (or persons no older than 19 years of age on the submission’s closing date, regardless of origin and student status);
  • Libera Accademia d’Arte Novalia Award for the best animated short film selected among all the entries competing in either of the two contest sections.

Submissions are been open from 1 May to 15 July 2020 (visit Competition Announcement and Rules & Regulations pages on this website).